Start met leven vanuit je hart… niet vanuit je hoofd..

soulnote_heartflutter_grande

en het grappige is… ik krijg het vlinder gevoel niet alleen van mijn vriend, dat gefladder in mijn hart… Het komt ook bij andere dingen waar ik over na denk in het leven…

Het afgelopen jaar ben ik begonnen met mezelf te vinden… en das niet altijd makkelijk… maar het levert wel mooie dingen op… Voornamelijk een belangrijke les

Vorig jaar heb ik een relatie beëindigd die kort gezegd niet gezond voor mij was. Ik ga niet alle details van mijn leven op deze blog zetten, sommige gedachten en gevoelens zijn privé, maar ik heb het afgelopen jaar wel een belangrijke les geleerd.

Stil staan bij jezelf en keuzes maken omdat deze goed voor JOU zijn. Niet omdat een ander deze doet en je denkt dat andere mensen goed weten wat belangrijk is voor jouw leven. En jeetje wat kan dat soms moeilijk zijn! Ik krijg veel reacties, hoe kan dat nu moeilijk zijn? Nou.. .als je het nog nooit in je leven hebt gedaan (of bijna niet in ieder geval) dan is dat lastig.

Ben een persoon die iemand anders voorop stelt. Zo heb ik mijn vorige twee relaties ook doorstaan, alleen proberen de andere gelukkig te maken en ervoor te zorgen dat ze blij met mij zijn. Ten eerste wat je doet is nooit goed genoeg, ten tweede je maakt jezelf daar niet gelukkig mee….

Na de breuk vorig jaar heb ik besloten, dit overkomt mij nooit méér! Ik kwam toen vrij vlot tot mezelf weer (dacht ik!)… Ik genoot weer van het buitenleven met mijn hondje Milo, ik deed weer leuke dingen die ik ook leuk vond om te doen! Ik begon weer te genieten! Goede gesprekken gehad met mensen in mijn omgeving waardoor ik stil begon te staan bij wat ik voelde aan het eind van de relatie, wat er gebeurde in mijn lijf, wat ik letterlijk voelde. Beseffen dat die keuze van het beëindigen van die relatie één van de eerste keuzes in mijn leven was dat ik voor mezelf koos…

Ik dacht zelfs relatief kort na de breuk dat ik me maar weer eens moest wagen op het date gebeuren. Voor mijn ex was ik ook twee jaar vrijgezel en toen meerdere dates gehad, ik dacht ik moet er minstens weer 10 slijten voordat ik de goeie tegenkom en een beetje leuk daten zonder er verwachting van te hebben kan nooit geen kwaad. Tijd voor plezier in het leven. Nou de eerste was niks haha… Er waren wel leuke momenten maar ik kwam er ook achter dat sommige mensen maar niet veel geïnteresseerd zijn in de persoon met wie ze daten. Ongeveer 5% van de date ging over mij ongeveer haha.. Naja dat was niks… Maandje later ging ik op een date met iemand anders… Nou en die… die zette mijn wereld op de kop… toen besefte ik.. een relatie kan je beschadigen… kan ervoor zorgen dat je angsten krijgt/angsten ervaart voor nieuwe liefde… een relatie kan je zelfvertrouwen tot nul brengen..

Haha dat klinkt heel ernstig, en dat is het eigenlijk ook wel.. Je bent er zelf natuurlijk ook deels schuldig aan… Je hebt het laten gebeuren destijds… (zonder dat je daar bewust van was).

Maar die tweede man waarmee ik date… jeetje wat bracht die een gevoel in mijn los… Meer daarover kun je [hier] lezen want die man verdiend zijn eigen bericht haha…

Maar zoals ik zei, daar kwam ook veel angsten bij los maar ook ontzettend veel gevoel.

En toen besefte ik… ik heb veel in mijn hoofd geleefd. Mijn verleden is geleefd op basis van wat ik dacht zoals het hoorde omdat anderen dat zeiden. En weet je, dat kan misschien voor die persoon zijn leven kloppen. Dat weet ik niet. Maar het heeft er niet voor gezorgd dat ik gelukkig werd. En dan besef je ineens dat ik andere dingen leuk vond dan ik altijd heb gedacht… dat ik blij wordt van dingen waar ik nog nooit van had gedacht dat ik daar blij van werd. Klinkt gek maar je voelt je dan net een klein kind in een hele grote wereld, er gaat een hele wereld voor je open en je kent hem niet! Er is gevoel! En je lichaam doet allerlei gekke dingen!

En dan komen we op die vlinders!

Iedereen roept, je bent verliefd! Nou dat was ik! Ik had alleen geen flauw idee.. Ik werd blij van iemand om de stomste redenen, gewoon omdat iemand de kamer binnenwandelt. Ik kende dat gevoel niet! Hij maakte zoveel gevoel in mijn los, vlinders in mijn buik, een ongewone glimlach die ik bijna onwerkelijk vond… maar hoe meer ik met mezelf bezig was, hoe meer dat gefladder in mijn buik ook op andere plekken was…. Als je maar even tot jezelf richt… en het gevoel kwam in mijn hart, in mijn keel…

Nou ja, voor iemand die nooit stil heeft gestaan bij zichzelf, bij haar eigen gevoel en wensen… nou daar wordt je alleen maar angstiger van.. Dat klinkt gek maar ik was zo bang dat ik ’t allemaal niet snapte, want niemand in mijn omgeving kende dat! Ja de vlinders in de buik wel (ook al was dat voor mij de eerste keer ooit!) maar dat gevoel in mijn hart etc. Niemand kende dat, nou daar heb je met je gebrek aan zelfvertrouwen en angsten weinig aan… Dan begin je te denken, snap ik ’t wel?

Ik las een blog van Irene Langeveld (aanrader!) en toen ben ik beter naar mezelf gaan luisteren, ik dacht ik moet ’t zelf maar uitvogelen want aan de buitenwereld heb ik ook niks! Niemand kent ’t en hoe kan dat ook? Ik voel ‘t! Dan kan ik ’t ook alleen maar voelen!

Door middel van mediteren en haar sessie ‘Leven van uit je hart’ die ik had besteld, leerde ik mezelf beter kennen! Ik leerde dat dat gefladder in mijn hart niet alleen bij die man gebeurde, maar ook op andere dingen die er in mijn leven gebeurde.

Ik ben het gevoel eerst gaan testen (tja wat moet je anders?) … Ik kreeg het gevoel van die man, ik dacht aan één van mijn exen en bam, dat gevoel was weg! Naja dat was een goede test om het gevoel te leren kennen, heb dat heel vaak gebruikt.  Ik heb het gebruikt begin dit jaar toen ik twijfelde of ik ging solliciteren of niet of ik dat ik ging blijven bij mijn huidige werkgever. Toen zei mijn hart, je moet nog blijven waar je bent, het fladderde toen ik de naam van mijn huidige werkgever in mijn hoofd opnoemde en het fladderde niet bij de vacature van een andere werkgever. Nou keuze gemaakt!

Ondertussen heb ik recent weer zo’n keuze gekregen omdat ik het ondertussen niet meer naar mijn zin had op mijn werk door ontwikkelingen die mij het plezier ontnamen in mijn werk, en prompt daar kwam weer een vacature, nu op een andere plek! Ik had de zin nog maar net in mijn gedachte… Assen of Zwolle? en bij Zwolle begon het gefladder hoor! 🙂 Zo bijzonder hoe je lichaam/hart reageert op gedachtes…

Ik moet zeggen ik leer mezelf nog steeds kennen! Ik ben er nog niet, en die reis is nog lang niet klaar. Maar we leren ons hele leven ook door. Ik heb ondertussen een vriend die mij heel erg steunt in mijn ontdekkingsreis van deze nieuwe wereld en hij is mijn grootste schat geloof ik in deze hele ontdekkingsreis 😀

Ik heb geleerd niet te leven naar wat andere mensen zeggen want mensen kunnen zich naar de buitenwereld ook beter voordoen dan de werkelijkheid is.

Dus kies voor jezelf… kies voor dingen die jou gelukkig maken en leer wat je gelukkig maakt!

Ik ben niet heel blij met de relaties waar ik in het verleden voor heb gekozen, ik kan mezelf wel voor de kop slaan dat ik mezelf dat heb aangedaan, maar het enigste waar ze toch goed voor zijn geweest is dat het uiteindelijk ertoe heeft geleid dat ik nu voor mezelf ben gaan kiezen! Dat is niet altijd even makkelijk, maar zonder die twee exen had ik misschien nog steeds in mijn hoofd geleefd of geleefd naar wat anderen zeggen over hoe het leven in elkaar zit.

Iemand anders kan dat niet voor je bepalen…. wat voor iemand anders goed is, hoeft voor jou niet goed te zijn of je gelukkig te maken…

Ik ga mijn hart vanaf nu proberen te blijven volgen… tuurlijk gooit mijn hoofd nog wel eens roet in het eten! Oude gewoontes (die je blijkbaar 28 jaar hebt gedaan) zijn lastig af te leren.. Dat kost veel energie en tijd… Mijn hoofd stelt mijn hart graag in twijfel en dat is niet altijd lastig. Mijn hoofd wil altijd graag varen op wat anderen zeggen of doen en stelt mijzelf dan in twijfel of ik dan wel voor de goede keuzes sta… Dat is het gebrek aan volledige zelfvertrouwen nog, maar ondertussen leer ik ook steeds beter om gewoon mijn hart te volgen!

Ik las laatst een mooie quote.. Volg je hart en gebruik je hoofd om daar te komen waar je hart heen wil!

Dan houd je hart en hoofd in balans, je gebruikt je hoofd (die graag gebruikt wil worden) om te komen op een plek waar je hart wil komen.. Dus dat doe ik nu!

Ik hoop dat het verhaal een beetje te snappen is.. haha… in mijn hoofd wel 😉
Hoor graag jullie ervaringen over je hart volgen en hoe jullie dit ervaren in je lijf!

Geef een reactie

